søndag 26. juli 2009

New York og resten av ferien

Ja, nå er det sannelig en stund siden vi sist hadde ferieoppdatering her inne.

13. juli gikk ferden vår i USA videre fra Washington til New York. Vi slet enda med omstillingen fra vestkystens tidssone, så den natta fikk Therese bare 45 min søvn, mens Tom fikk noe mer. Heldigvis.
Nok en gang leide vi bil, og Tom satt bak rattet. Vi la turen litt nord for New York først, og fikk med oss Woodbury Outlet senter med 250 butikker/outlets hvor alle de store merkene har egne butikker med ekstra nedsatte priser. Det var jo litt greit å få med seg. Senteret var bygd opp som en liten landsby, så vi hadde ikke mulighet til å få med oss alt der, men vi brente nok av noen timer her borte.
Turen gikk så videre fra Woodbury til Newburgh hvor vi besøkte Orange County Choppers - de der "karran" på Discovery som bygger motorsykler og krangler - menns form for en såpeserie med mannlige intriger. De har jo just flyttet til nytt verksted, så vi brukte sikkert en time på å finne frem, men omsider var vi altså der. Vi fikk besøkte butikken deres hvor alle syklene de har bygd på tv var utstilt, og vi sier bare WOW!!! I utg.pkt har vi vel lite til overs for motorsykler, men WOW!! Vi vil også ha!! Motorsykler for the Nerds!! Må bare oppleves!!! I tillegg fikk Tom sett inn i verkstedet deres hvor de holdt på å bygge nye sykler. Uheldigvis ankom vi ikke før i 7 tia på kvelden, så hovedpersonene var dratt for dagen. Likevel en stooooor opplevelse!!! Been there, done that..
I åttetia på kvelden snudde vi snuten mot New York igjen. Det var en veldig fin tur siden vi nå var kommet litt ut på landet og fikk se hvordan forholdene var der. Det er svært moderne å pynte varandagelendrene med duker/rosetter i amerikanske farger. Flott! Da klokka nærmet seg 9 på kvelden svingte vi inn på Manhattan. Tom bak rattet - nervøs og svett. Therese - lys våken, nervøs, svett, trøtt, forbanna, trøtt.. ja.. Stakkars Tom, som om han ikke hadde hatt nok av bare å kjøre, så måtte han jaggu ha dette gnagsåret sammen med seg i bilen. Det er jo så sabla lett å vite hvordan det skal kjøres når man ikke sitter bak rattet:) Vel.. sammen kjørte vi feil, men kom oss inn mellom skyskraperne slik at vi mistet kontakten med oven slik at gps-en kobla ut. Men jaggu klarte ikke Tom å navigere seg frem til The Time Hotel ved Times square.

Hotellet lå perfekt til, mere sentralt skal det være vanskelig å komme. Rommet var lite, men moderne innredet. I gangene luktet det røkelse og parfyme. Vi har kanskje glemt å berette at butikker og hotellet her dufter av ny-sprayet parfyme. Ja, vi er sikker på at de går rundt med parfymeflasker å sprayer hele dagen. Vel, hotellet vårt luktet godt, spesielt i første egt.
Første dagen i New York var Therese veeeldig sliten etter å ha våket rundt dagen før, så vi nøyet oss med en sightseeing buss gjennom Downtown - fikk med oss Wall Street, Soho, Ground Zero, China Town og mye mer.
På kvelden/natt til 15. juli stæsja vi oss opp for Harry Potter Premiere. Maaasse folk, på en stoooor kino hvor filmen ble vist i flere saler samtidig. Kinosalen var litt skuffende, de burde ta seg en tur til Fokus kino og se hvordan man lager store auditorium/kinoer. Kunsten er å ha så bratt stigning i salen at man ikke får bakhodet til de foran seg på skjermen. Det har de ikke forstått helt her borte...

Andre dagen i byen gikk vi i Central Park. En utrolig flott park midt i byen. Det var herlig å slippe litt unna støyet fra byen, og parken er jo virkelig flott laga med stier, benker, veier, små vann man kan ro på mm.. Vi besøkte også Naturhistorisk Museum i New York. Museet var enorm - vil tro det var større enn i Washington. Opplevelsen var likevel noe mer avslappet da det ikke var sånn trengsel her.
Når vi var ferdig på museet tok vi en busstur i uptown og fikk med oss en hel masse som vi ikke husker så mye av. Vi besøkte Harlem, så en masse kirker, en masse college/university, Guggenheim mm..
På kvelden heiv vi på oss finstasen igjen og fikk med oss musicalen Mamma Mia på Broadway. Må oppleves!! Utrolig flott!

Siste dagen slumma vi helt. Tok undergrunnen til sydspissen av Manhattan sånn at vi fikk knipset litt for mange bilder av Frihetsgudinnen. Therese fikk litt alenetid på shopping, før vi sammen gikk ut og spiste siste middagen i byen. OMG nå var vi jaggu matlei!! Men fikk en utrolig god Brownie med is på deling. Skikkelig romantisk.

Turen hjem startet 17. juli.. Vi satt i 6 timer på flyplassen før flyet gikk. Vi kunne jo ikke vandre i byen med all bagasjen, og nå var vi bare klar for å reise hjem, så dette gikk greit. Flyturen over atlantern var mye mer behagelig denne gangen, og tok bare 6 timer til London, 1,5 timer mindre enn fra London til New York. 18. juli ankom vi London hvor vi fikk baguette med ost og skinke på europeisk vis - snakk om himmelsk smak!!! NAM!!! Vi kom oss til Oslo, og måtte vente der i 5 timer før flyet gikk videre nordover, og vips så var vi hjemme igjen i 7 tida på kvelden!! Gud så deilig!!! Det regnet og var passe kaldt, men vi synes det var ubetalelig herligt å kjenne det nordnorske klimaet igjen. En måned har gått bort i en fei!! Vi har hatt det aldeles nydelig!!

Resten 18. juli og stort sett hele 19. juli gikk til soving. Lang reise som måtte soves av.. Natt til mandag 20. juli satte vi oss i bilen igjen. Nå gikk turen til Senja, hvor vi har besøkte familie, og vært på fisketur. Vi dro ikke til Tromsø igjen før fredag 24. juli.

Ferie er herlig, og vi vil ha mer av det.

Helt til slutt:

Siste lekse: Borte bra, hjemme best!!

Hva nordmenn bør lære av amerikanerne: Et par smarte løsninger.

Hva amerikanerne bor lære av nordmenn: MYE!!

Vil vi tilbake til USA: ja.

Beste ved ferien: San Francisco, vest kysten, Hoover Dam, Washington D.C.

Been there, done that: New York - alt for folksomt, trengsel i gatene, passe skitten by. Orlando - her er det bare disse temaparkene man trenger få med seg. Fikk ingen byfølelse da det hele er spredt over et stort område, fant ikke noe naturlig sentrum.
Miami - tja.. fant ikke helt det store med Miami..
Los Angeles - for stor by, men klarer ikke å pakke hodet helt rundt den, og mister litt oversikten. Men man må jo ha den med seg..
Las Vegas - har vært der, opplevd det, og drar vel neppe tilbake.

Hva datt ut av den opprinnelige planen: Florida Keys og Key West ble avlyst pga dårlig vær. Grand Canyon ble det rett og slett ikke tid til, men fikk jo sett den fra flyet.