søndag 5. juli 2009

Los Angeles

Dagens innlegg starter med en innrømmelse: Therese vet ikke helt hvordan bildene skal lastes inn i riktig rekkefølge, derfor kommer de litt hulter til bulter, og gjerne slik at det som brude vært først, er kommet sist.. jaja.. enjoy eller lukk øynene.

Hollywood: The Viper Room - nattklubben til Jonny Depp

Hollywood: Avtrykkene til trekløveret i Harry Potter

Walk of fame: Stjerna til Michael Jackson.

Universal Studios: Therese og Vin Diesel. Det var da som ¤%/(# at det vistes så godt at han var laga av papp.

Universal studios: Sett denne bilen før? fra The fast and the furious.

Universal Studios: Wisteria Lane - Desperate Housewives.

Universal studios: Bildet snakker vel for seg selv..

Universal Studios: The Simpson land.

Universal Studios: Legg merke til drikkekoppen til Tom. Kuleste ever!

Universal Studios: Sette denne før? Den kjente Travelbook storen i filmen Notting Hill.

Universal studios Hollywood.

Ja ja ja, nå er det visst passelig lenge siden vi har kommet med nytt innlegg her, og mye har skjedd.
Vi er altså kommet frem til Los Angeles nå og... vent... mageknip... strax tilbake...

Back.. false alarm.. Har vi fortalt at vi har en diger telefon ved toalettet? Her snakker vi diger - som i stor åttitalls telefon med snurreledning som de enda bruker her borte...

Vel, det har vi nok ikke fortalt.. men så vet dere det nå da...
Vi er altså kommet frem til L.A nå, og har allerede vært her i 4 dager. Vi ankom utpå ettermiddagen 1. juli, etter å ha kjørt fra Pismo Beach på formiddagen. Denne gangen gikk turen gjennom daler med lange åkrer, over fjell, før vi kom inn til Santa Brabara, Malibu, og LA. La oss bare si det med det samme, vi kan godt forstå hvorfor alle kjendisene bor i Malibu, og jaggu vises det at de som bor der har et øre eller to på konto.. Sukk!

Turen inn til LA gikk greit, Therese bak spakene i vår lille Kia, men vi fikk kjenne på det at vi ankom midt i ettermiddagsrushet, og da Therese, litt vel ivrig etter å komme frem etter timer i kø inn til byen, klarte å ta av fra motorveien en rampe tidligere enn gps-en først hadde tenkt - vel.. da ble steg både temperaturen og volumet i bilen. I utg. pkt er det jo greit å kjøre feil med gps, men pga at vi nå kommet inn i downtown med høye skyskrapere på alle kanter, så klarte ikke gps-en å få riktig kontakte med oven og vi måtte kjøre litt på måfå.. Men Therese, som den trackern hun er, klarte selvsagt å peile inn riktig gate hvor hotellet vårt ligger. Problemet var bare at vi kom inn på høyre side i en femfelts enveikjørt gate med ettermiddagskøen fylt opp, og hotellet vårt lå rett over gata på venstreside. Vel, det var bare en ting å gjøre: Vise muskler i den lille bilen, lage kaos og krysse gata på tvers med stil. Snakk om å kjøre mot strømmen.

2. juli brukte vi bare på å vandre litt i gatene, snoke litt i butikkvinduene og bare suge inntrykk. Therese er ikke så veldig glad i å valse rundt i disse store byene for vips så er man i de "gale" gatene, og man merker det så fort - gjenger henger på hjørnene i alle kryss, man møte på hjemløse hvor enn man snur seg, lukten av urin sniker seg innpå deg, man holder ekstra godt på handveska, passepå på hvor man tråkker og håper man snart er tilbake i de litt mer trygge områdene. Joda, det gikk greit, og vi fikk jo sett litt andre sider av byen enn de som er stappa av turister.

Da vi kom mot hotellet igjen, oppdaget vi, til vår store glede, at det var kino i kjelleren på hotellet. Denne ettermiddagen/kvelden var det Transformers som sto på vår agenda - til Therese sin store glede. Hun er nesten litt forelska i Optimus Prime. Sukk! :)
Kvelden ble avsluttet med taco på meksikansk restaurant. Mesksikansk taco er ikke det samme som norsk taco. De bruker ikke kjøttdeig, men rent kjøtt, og dermed kan det beskrives som taco med kjøtt som brukes i oksesmåsteik. Rart.. også var det en brun mos av noe som ikke smakte godt!!

Neste morgen gikk turen til Universal Studios, Hollywood. Absolutt en park som må oppleves dersom man har muligheten til det. Vi fikk guidet tur gjennom film- og tvverden - bak kulissene. Det var veldig spennende å se hvordan de lager film. Alt er tilsynelatende veldig smått i virkeligheten i forhold til på lerretet. Imponderende! Scull Island i King Kong er virkelig så små at man bare kjører med små lekebåter rundt den.
Turen gikk også innom Wisteria Lane - home of Desperate Housewives - til Therese sin store fornøyelse. Ja, vi har sagt det før, og sier det igjen: Dette må oppleves!!
Vi var på to 3D kinoer, Terminator - Therese synes dette var rett og slett skummelt, og så besøkte vi Shrek som var mer i den stilen Therese kunne slappe litt av med. Opplegget rundt disse 3D kinoene er vanvittig stilig med live acting blandet med film i flotte arenaer.
Opplevelsene mange, hele dagen gikk unna i fei, og vi avsluttet med Waterworld før vi dro derfra. Alle kjenner vel til filmen Waterworld med Kevin Costner. I parken hadde de satt opp dette fortet og laget en forestilling på 15 minutter. Snakk om show! Stuntene, effektene, og skuespillet var det beste vi har sett live, og da det plytselig kom et fly styrtende inn på arenaen ble selv Tom imponert. Dødskult! Som tatt ut av en actionscene på film. Dette kan Hollywood.
Etter 9 timer i farten satte vi endelig kurs for hotellet, utslitt etter en lang, innhldsrik dag!
Denne dagen lurte Therese seg til å kjøpe hennes første amerikanske sladreblad - fristet av kjekke menn på forsiden av OK!. Se og Hør blir jo barnemat i forhold til dette. Snakk om pølsevev! Therese er helt sjokkert over at journalister faktisk bare kan ta et bilde, gjerne hentet fra en scene i en film, og snekre sammen en flere sider lang historie om romantikk mellom disse motspillerne og sjalusidrama, og kilder som sier.. , og nære vennter som uttaler.. og faktisk tro at noen skal tro noe slik. Har aldri hørt om guttevenner som er så dypt at de mener ditt og datt og vennen sin og forholdet hans til disse to kvinnene. Menn er rett og slett bare ikke så dyp. For noe Vrøvl!! Hahaha, ja det var jo underholdende nok i seg selv.. Interessant opplevelse.. eller...

4th of July - nasjonaldagen i USA levde ikke helt opp til forventningene. Det var faktisk ingen tegn til at de feiret noe. I skrivende stund sitter vi med gardinene trukket fra vindusveggen på hotellet i tilfelle det skal komme noe fyrverkeri - men mulig det bare er ønsketenking fra vår side.
Vel, vi tok atter en gang turen opp til Hollywood - walk of fame. Snakk om turistområde. Tom ble rett og slett litt skuffa over hele opplevelsen pga all trengselen. Likevel fikk vi trasket litt og tatt masse bilder av stjernene. Rundt stjerna til Michael Jackson var det kaos, et lite område var gjerdet inne hvor folk hadde lagt ned blomster og andre minne, og det samme rundt stjerna hans. En stor stjerne er sluknet! Ingen tvil om det!
Vi fikk besøkt Kodak Theater - der de holder Oscar Gallaen, Chineese Theather - der de har alle avstrykkene til stjernene, også tok vi en sånn der to-egt. guidet busstur gjennom Hollywood. Om Therese så ut som en puddel etter den nye volum-shampooen fra Victoria's secret, ja så ble det jaggu ikke bedre av en time i 2. egt. på bussen uten tak på.
Vi spiste middag i Hollywood før i dro tilbake til hotellet. Vi begynner nå å kjenne for alvor at vi savner maten hjemme. Vil rett og slett spy av maten her borte!!

I kveld har vi vært på kino igjen - Istid 3 eller er det 4... eller... vi er kommet ut av tellinga. Therese var ikke så veldig gira på kino i kveld, men Tom har vært på henne som et gnagsår i to dager nå for at han ville se den.. den forvokste drittungen til Therese. Herligere blir han ikke! Hun ble med for å få fred, og vel.. hun kan jo alltids le seg gjennom et par timer kino - så så ille var det nok ikke..

Vi koser oss enda på ferie, men kjenner oss altså veldig mat-lei nå. I et par dager nå har Therese kjent lukta av Bestemor Anne-Lise sin oksesmåsteik med brunsaus og tyttebær... å tyttebær.. Sukk! Tom drømmer om ordentlig brødmat med melk. Therese tenker også en del på brødskive med kaviar og melk til. Therese slevjer!! Slurp!

Ja, så gjenstår det bare å se om det kommer noe fyrverkeri!

Helt til sist:
Dagens lekse: Ikke bestill popcorn med smørsmak - de har faktisk smør på popcornet. Så kvalmt!

Hva nordmenn bør lære av amerikanerne: Å ha telefon ved toalettet. Det er jo bare dødsviktig! Tenk om man blir fri for toalettpapir...
Hva amerikanerne bør lære av nordmenn: Å feire nasjonaldagen. Det her er jo bare pinlig for deres del.